![Laden Evenementen](http://www.stadmakerij.nl/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- Dit evenement is voorbij.
Eindexamenleerlingen presenteren hun Meesterproef
27 maart 2017 19:30 - 22:00
Gratis![](http://www.stadmakerij.nl/wp-content/uploads/2017/03/Technasium1-1.jpg)
Samen met de SGL organiseren we presentaties van projecten die eindexamenleerlingen in het kader van het Technasium hebben uitgevoerd. Deze projecten zijn de meesterproef waarmee zij het Technasium afronden. De leerlingen hebben zelf een opdrachtgever gezocht en een HBO of universiteit gevraagd om hen te begeleiden. Deze avond presenteren zij de uitkomsten van hun onderzoek. Dit is onderdeel van hun cijfer. U kunt daarbij zijn, vragen stellen en een indruk krijgen van vernieuwend onderwijs!
U krijgt deze avond een presentatie over een breed palet aan onderwerpen:
![](http://www.stadmakerij.nl/wp-content/uploads/2017/03/presentatie-Teek-Away2-225x300.jpg)
Project: TEEK AWAY Maaike Buser, Gyloniah Slijngard en Jur Kroon
Weet jij wat je moet doen als je een tekenbeet hebt? Of welke gevolgen een tekenbeet kan hebben? Met het spel Teek Away kom je daar achter. Naar aanleiding van het toenemende aantal teken in Nederland, willen we de teek bekender maken bij kinderen. Door het spelen van het spel leren kinderen op een leuke en interactieve manier over de teek, preventie en zijn gevolgen. Met dit spel hopen wij, Gyloniah, Jur en Maaike, het aantal tekenbeten te verminderen!
Project: Naamsbekendheid LAKS Nienke de Valk en Sigrid Custers
Wij, Sigrid en Nienke, zochten naar een project waarbij we dieper in konden gaan op onze passie namelijk mensen en hun communicatie. De opdracht die het ministerie van Onderwijs ons heeft gegeven gaat over het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Ons probleemstelling luidt: Hoe is de naamsbekendheid van het LAKS onder leerlingen en hoe kunnen meer mensen tot het LAKS worden aangetrokken? Door het oplossen van bovenstaande probleemstelling hopen we dat LAKS een betere vertegenwoordiging wordt van de leerlingen. Daarmee hopen we dat een passender systeem gevormd kan worden waarbij leerlingen meer inspraak hebben op het lessysteem.
Project: Brandstofcel TU-Delft Lasse van Waveren en Sam Otte
Wij, Lasse en Sam, hebben onderzoek gedaan naar een ammoniakbrandstofcel. Dat is een apparaat dat doormiddel van een chemische reactie elektriciteit opwekt waarbij alleen water en stikstof vrijkomen. Het doel is om hem te laten werken op ammoniak bij een lage temperatuur omdat hierbij alleen schone afvalstoffen overblijven. We doen dit project in het kader van N2kWh, een project van de TU Delft en KU Leuven. Zijn ontwikkelen een systeem dat ammoniak uit reststromen kan halen om het vervolgens als brandstof te gebruiken. Op deze manier blijft er minder afval over er kan er op een duurzame manier elektriciteit worden geproduceerd.
Project: herbestemming kerk Heerenveen Roosmarijn Ovaa en Marijke Zeevenhooven (leerling van Slingebos Levant uit Harderwijk)
Voor onze meesterproef hebben we naar geschikte herbestemmingen gezocht voor de leegstaande kerk aan de Fok te Heerenveen. De kerk is gebouwd in 1867 en staat op een zeer centrale plaats in de stad. Op basis van een voor- en veldonderzoek zijn we tot twee ontwerpen gekomen: een ‘out of de box’-idee en een coöperatie van verscheidene partijen. Met het eerste hopen we een inspiratiebron te kunnen vormen voor het nadenken over herbestemmingen in het algemeen. Met het tweede brengen we partijen uit de directe omgeving bijeen en hopen we hen enthousiast te maken voor een plan waarbij meerdere bestemmingen elkaar versterken.