Het was een volle bak, 27 maart in de FlevoMeer bibliotheek. Er was grote belangstelling voor het werk dat negen eindexamenleerlingen de afgelopen tijd in het kader van het Technasium hebben verricht. Samen met de SGL organiseerde de Stadmakerij presentaties van vier projecten, Meesterproeven, waarmee zij het Technasium afronden. De leerlingen zochten zelf een opdrachtgever en vroegen een HBO of universiteit om hen te begeleiden. Ook die waren er bij op deze inspirerende avond. Hieronder een impressie en een korte beschrijving van de gepresenteerde Meesterproeven.
Project: Naamsbekendheid LAKS
Door: Nienke de Valk en Sigrid Custers
Sigrid en Nienke zochten naar een project waarbij ze dieper in konden gaan op hun passie, namelijk mensen en hun communicatie. De opdracht die het ministerie van Onderwijs hen gaf gaat over het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS): “Hoe is de naamsbekendheid van het LAKS onder leerlingen en hoe kunnen meer mensen tot het LAKS worden aangetrokken?” Door het oplossen van deze probleemstelling kan LAKS een betere vertegenwoordiging worden van de leerlingen. Daarmee hopen zij dat een passender systeem gevormd kan worden waarbij leerlingen meer inspraak hebben op het lessysteem.
Het LAKS bleek (nog) onbekender dan gedacht. En ook was het moeilijk scholen bereid te vinden om mee te werken aan de enquête die Sigrid en Nienke uitzetten. Maar de uitkomsten zijn er niet minder om. Er ligt een helder advies, o.a. om het LAKS in de communicatie nadrukkelijker te verbinden met de (vele) bezwaren die zij jaarlijks verzamelt tijdens de eindexamenperiode.
Project: TEEK AWAY
Door: Maaike Buser, Gyloniah Slijngard en Jur Kroon
Weet jij wat je moet doen als je een tekenbeet hebt? Of welke gevolgen een tekenbeet kan hebben? Met het spel Teek Away kom je daar achter. Naar aanleiding van het toenemende aantal teken in Nederland, willen Maaike, Gyloniah en Jur de teek bekender maken bij kinderen. Daartoe ontwikkelden zij een toegankelijk spel. Door het spelen er van leren kinderen op een leuke en interactieve manier over de teek, preventie en zijn gevolgen. Met dit spel hopen zij het aantal tekenbeten te verminderen!
Tijdens de Meesterproef werd het spel getest door een groep leden van de scouting. Tijdens de presentatie werd het spel ook even op de aanwezigen uitgetest. Daar uit bleek dat er ook voor de aanwezige volwassenen nog veel te leren valt. Nu nog budget vinden om dit nuttige spel op de markt te krijgen.
Project: Brandstofcel TU-Delft
Door: Lasse van Waveren en Sam Otte
Lasse en Sam deden onderzoek naar een ammoniakbrandstofcel. Dat is een apparaat dat door middel van een chemische reactie elektriciteit opwekt, waarbij alleen water en stikstof vrijkomen. Het doel is om het te laten werken op ammoniak bij een lage temperatuur omdat hierbij alleen schone afvalstoffen overblijven. Dit project staat in het kader van N2kWh, een project van de TU Delft en KU Leuven. Zij ontwikkelen een systeem dat ammoniak uit reststromen kan halen om het vervolgens als brandstof te gebruiken. Op deze manier blijft er minder afval over er kan er op een duurzame manier elektriciteit worden geproduceerd.
Indrukwekkend was de manier waarop dit duo in staat is deze technisch ingewikkelde materie voor de gewone “lekebezoeker” van de avond te vertalen. En dat zij vanuit een beperkte hoeveelheid proeven toch duidelijke conclusies wisten te destilleren. Groot compliment voor hen is dat inmiddels duidelijk is dat de TU Delft met eigen studenten voort gaat borduren op dit onderzoek.
Project: herbestemming kerk Heerenveen
Door: Roosmarijn Ovaa en Judit Zeevenhooven (leerling van Slingebos Levant uit Harderwijk)
In deze meesterproef werd naar geschikte herbestemmingen gezocht voor de leegstaande kerk aan de Fok te Heerenveen. De kerk is gebouwd in 1867 en staat op een zeer centrale plaats in de stad. Op basis van een voor- en veldonderzoek kwamen de onderzoekers tot twee ontwerpen: een ‘out of de box’-idee en een coöperatie van verscheidene partijen. Het eerste dient vooral als inspiratiebron voor het nadenken over herbestemmingen in het algemeen. Met het tweede worden partijen uit de directe omgeving bijeen gebracht enthousiast gemaakt voor een plan waarbij meerdere bestemmingen elkaar versterken.
Out of the box is het idee van het katten- (of honden-) café absoluut. Het leert je op een heel andere manier kijken naar de ruimte die ooit kerk was. En de combinatie van verschillende bestemmingen werd met name ook geïnspireerd door oorspronkelijke functies van de kerk: “de wereld leren begrijpen” en “verbinding zoeken”.
Geef een antwoord